نقطه شروع و آغاز راه یک فریلنسر را بیاموزید

نقطه شروع و آغاز راه یک فریلنسر را بیاموزید

با دانستن این مراحل شما هم یک فریلنسر خواهید شد

  • ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
  • تبلیغات
  • ۸۴۸

چگونه فریلنسری را شروع کنم؟ ‌


قسمت اول ‌

به‌طور معمول اولین سوالاتی که  افرادی که می‌خوان #فریلنسر بشن، به ذهنشون می‌رسه اینه که از کجا باید شروع کنن؟ چطور می‌تونن مشتری پیدا کنن؟ یا اینکه چطور می‌تونن کار فریلنسینگ خودشون رو به صورت حرفه‌ای به یه کار دائم و تمام‌وقت تبدیل کنن؟

با تغییراتی که توی زندگی و کار ما به‌وجود اومده، تعجبی نداره که دیگه مدل‌های سنتی کسب و کار، کارآیی لازم رو ندارن و مدل‌های انعطاف‌پذیرتر مثل فریلنسینگ با شتاب زیادی دارن توی اغلب زمینه‌های شغلی محبوبیت پیدا می‌کنن. این محبوبیت، همراه با امکان ورود به اکثر حرفه‌های دیجیتال و دسترسی به بازار کار جهانی از طریق دورکاری، یه بازار رقابتی و چالش برانگیز رو برای فریلنسرهای تازه‌کار ایجاد کرده و برای اینکه بتونن موفق عمل کنن، باید از ابتدا با گام‌های محکم توی مسیر درست حرکت کنن. شما می‌تونید با درک درست جواب‌هایی که برای این سوالات بیان کردیم، با اطمینان بیشتری وارد بازار کار فریلنسینگ بشین و کسب و کار خودتون رو شروع کنید.

 

سؤال اول:  چرا می‌‎خواین فریلنسر بشین؟ این سؤال رو نباید دست کم بگیرید.

اگه می‌خواین مسیر درستی رو برای موفقیت توی کسب و کار خودتون ترسیم کنید، باید مطمئن بشید که استدلالتون برای انتخاب فریلنسینگ اشتباه نبوده. نباید فقط به این دلیل که فریلنسری مد شده یا فکر می‌کنید یه روش ساده‌تر برای پول درآوردن بیشتره، اون رو انتخاب کنید. نباید تصور کنید که اگه فریلنسر باشید، خیلی سریع می‌تو‌نید کارهای مورد علاقه خودتون رو به یه کسب و کار موفق و سودآور تبدیل کنید. قطعاً نباید صرفاً به این دلیل که فریلنسری سبک زندگی دلچسبی رو به همراه داره، اون رو انتخاب کنید. دلایل شما میتونه چیزهای ساده‌ای مثل اینکه دوست ندارین زمانتون رو در رفت و آمد صرف کنید یا دوست دارین زمان بیشتری رو در کنار خانواده‌تون باشین و به کارهای شخصیتون بپردازین یا اینکه دوست دارین رئیس خودتون باشین و کنترل شکست و موفقیتتون مستقیما به بعهده بگیرین، باشه.

علت اهمیت پاسخ دادن به این سوال اینه که متوجه بشین کدوم جنبه فریلنسر بودن برای شما جذابیت بیشتری داره و تمایل دارید از فریلنسر بودن چه بهره‌ای ببرید. با این کار توقع‌های واقع‌گرایانه‌ای رو برای خودتون ترسیم می‌کنید. ۵ تا از دلایل اصلی خودتون رو برای اینکه تصمیم گرفتین فریلنسر باشین، یادداشت کنید و اونا رو با اهداف واقعی کسب درآمد در کوتاه‌مدت و بلندمدت، مرتبط کنید. نباید چشم‌بسته فریلنسر بشید، بلکه باید یه برنامه مشخص برای این کار داشته باشید.‌

 

قسمت دوم

سؤال دوم: اولین مشتریان خودتون رو از کجا می‌تونید پیدا کنید؟

این سؤالیه که اغلب اوقات پرسیده میشه و اکثر کسایی که میخوان کار خودشون رو به‌عنوان یه فریلنسر شروع کنن، تصور کاملاً اشتباهی ازش دارن.

برای شروع، اول باید بدونید که با چه تخصصی می‌خواهید کسب درآمد کنید و مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند. شما ممکنه نتونید اونا رو به سرعت پیدا کنید؛ اما باید ذهنیت درستی درباره مشتریانی که مورد هدف قرار دادید، داشته باشید، توجه داشته باشید که اگر تخصصی رو انتخاب می‌کنید که مشتری‌های کمی داره، ممکنه نتونید به اندازه مورد نیازتون درآمد کسب کنید.

مطمئن‌ترین روشی که شما می‌تونید اولین مشتریان خودتون رو پیدا کنید، عضویت توی وب‌سایت‌های فریلنسینگه. نمونه بارزش سایت پارسکدرزه که الان بیشتر از ۱۰۰ هزار کاربر داره و اکثر قریب به اتفاق فریلنسرهای این سایت، کارشون رو با پارسکدرز شروع کردن و اولین مشتریان خودشون رو از توی همین سایت پیدا کردن. شما به عنوان یه فریلنسر تازه‌کار، انتخاب زیادی بین مشتری‌های مختلف ندارین. پس بهتره جایی کار خودتون رو شروع کنید که انواع مشتری‌ها داخلش حضور دارن و شما هم برحسب توانایی خودتون می‌تونید تعدادی از اونا رو جلب کنید و به مرور کارتون رو توسعه بدید.

شما می‌تونید خیلی ساده، همین الان به‌عنوان یه فریلنسر عضو سایت پارسکدرز بشید و با بررسی لیست پروژهای ثبت‌شده، با توجه به تخصص خودتون، پیشنهاد انجام کار برای خریدارهای مختلف ارسال کنید. اگه برنامه‌ریزی درستی داشته باشید خیلی سریع می‌تونید رتبه خودتون رو ارتقاء بدید و جزء ۱۰۰ فریلنسر اول سایت قرار بگیرید. به این ترتیب دیگه رتبه خوب شما، سابقه کمتون رو پوشش میده و خریدارهای زیادی به شما اعتماد می‌کنن و پروژه‌های خودشون رو به شما می‌سپرن. به همین سادگی ظرف کمتر از یک سال می‌تونید یه فریلنسر تمام‌وقت بشید.

واضحه که اوایل کار، رقابت با فریلنسرهای حرفه‌ای براتون مشکله، تنها راهش اینه که کارهای اول خودتون رو با قیمت پایین‌تری انجام بدین. هر چقدر هم که پروفایل شما کامل و خوب نوشته شده باشه، تا وقتی که نمونه کار ندارین، همه اونا تخصص‌ها ادعا محسوب میشن. مسلماً اگر پیشنهاد قیمت شما به عنوان یه فریلنسر تازه‌کار، برابر با پیشنهاد قیمت یه فریلنسر حرفه‌ای باشه، خریدار یه لحظه هم شک نمی‌کنه و کارش رو به فریلنسر حرفه‌ای‌تر می‌سپره. بنابراین شما باید برای کارهای اول خودتون قیمت پایین‌تری در نظر بگیرین و این موضوع رو هم به خریدار گوشزد کنین که مبلغ واقعی انجام این پروژه شما مثلاً ۲ هزار تومنه، اما من با هزار تومن براتون انجام می‌دم که هم برای شما مقرون به صرفه باشه و هم من نمونه کار بیشتری توی رزومه خودم داشته باشم. فقط توجه داشته باشین مبالغی که پیشنهاد می‌دین درصد کمی از مبلغ واقعی کار پایین‌تر باشه و این روند رو فقط برای ۱۰-۵ پروژه اول خودتون دنبال کنید. چون برای ادامه کار شما، روش‌های خیلی بهتری برای جلب مشتری وجود داره. اگه بدون هدف بخواین به این روند ادامه بدین، کسب و کار شما پا نمی‌گیره و با توجه به درآمد کمی که نسبت به حجم کارتون به‌دست میارین، خیلی زود از کار فریلنسینگ دل‌زده می‌شین.

بعضیا برای شروع کارشون به خانواده و دوست و آشناهاشون می‌سپرن که اگه کسی رو سراغ دارن به عنوان مشتری بهشون معرفی کنن. اینم در جای خودش روش مناسبیه اما در بهترین حالت نگرانی شما رو در مورد وصول حق‌الزحمه‌تون از بین نمی‌بره. برای حل این مشکل هم میتونید از پارسکدرز کمک بگیرین. میتونید از کارفرما درخواست کنید که پروژه‌ای که با هم توافق کردین رو در سایت پارسکدرز ثبت کنه. با این کار با یک تیر دو نشون رو هدف گرفتین. هم خیالتون از دریافت حق الزحمه پروژه راحت می‌شه و هم از پروژه‌هایی که بیرون از سایت داشتین برای خودتون توی سایت رزومه می‌سازین.

وقتی که تازه کار فریلنسری خودتون رو شروع می‌کنید، اولویت دومتون باید کسب درآمد باشه، هرچند که این یه نیاز واقعی و الزامی برای شماست، اما اولویت اولتون در واقع باید کسب تجربه و هدف‌گذاری‌های بلندمدت برای کسب و کارتون باشه. واضحه که با کسب تجربه بیشتر شما می‌تونید درآمد بیشتری داشته باشید. بنابراین باید به همین طریق عمل کنید تا به هدفتون برسین.

موضوع فقط کسب تجربه برای توسعه کار شما نیست. به همون اندازه مهمه که طی این روند، روش تعامل درست و حرفه‌ای با مشتری‌های خودتون رو یاد بگیرید تا برای اونا یه فرد قابل اعتماد باشین. نحوه سازمان‌دهی یه کسب و کار کوچیک، شیوه برقراری ارتباط مناسب با مشتری‌ها و برآورده کردن انتظارات اونا، روش مدیریت پروژه‌ و زمان‌بندی کارها، چگونگی تبدیل شدن به یه فریلنسر حرفه‌ای، همه اینا درس‌هایی هستن که شما با انجام هر پروژه، چیزهای جدیدی در موردشون یاد می‌گیرید.

 

قسمت سوم 

سؤال سوم: آیا برای گرفتن پروژه و کسب تجربه، باید به‌صورت رایگان کار کنید؟


پاسخ اینه که قطعاً نه. هیچ‌وقت نباید همچین کاری انجام بدین.

ممکنه اشخاص مختلفی به شما پیشنهاد کنن که برای شروع کار و کسب تجربه، پروژه‌هایی رو به صورت رایگان انجام بدین، اما با این کار شما از همون ابتدا دارین ارزش کار خودتون رو میارین پایین، هم برای خودتون و هم برای مشتری‌ها، تصور اشتباهی ایجاد می‌کنید. توی این روند غلط، فرصت یادگیری بقیه مهارت‌هایی که در کار حرفه‌ای و غیرمجانی یاد می‌گیرید رو هم از دست می‌دین.

وقتی دارین کار مجانی انجام میدین، مسلماً مشتری شما سعی می‌کنه بهترین رفتار ممکن رو با شما داشته باشه که رفتار واقعی یه مشتری نیست، چونه زدنی این بین وجود نداره، از خیلی چیزها چشم‌پوشی می‌شه و خلاصه اینکه شما فقط تجربه تحویل دادن یه کارو به‌دست میارین و در عوض زمان خودتون رو از دست می‌دین و هیچ درآمدی هم کسب نمی‌کنین. اگه شما مبلغ پروژه‌های اول خودتون رو یه درصد مشخصی ارزون‌تر در نظر بگیرین، یه وضعیت برد-برد برای خودتون و خریدارتون ایجاد می‌کنید و این بهترین استراتژیه.

خیلی مهمه‌ که شما خودتون رو همون جوری که هستین نشون بدین و در مورد توانایی‌ها و مهارت‌های خودتون غلو نکنید. به عنوان مثال وقتی یک فریلنسر تازه‌کار هستید نباید خودتون رو به عنوان نماینده یک شرکت حرفه‌ای معرفی کنین. اگه یه کم به این موضوع دقیق‌تر فکر کنید، عواقبش کاملاً مشخصه و نیازی به توضیح نداره. در درجه اول باید با خودتون صادق باشید و انتظارات واقعی از خودتون داشته باشید، در درجه دوم هم باید صادقانه، فقط مهارت‌های واقعی خودتون رو به مشتری‌های عرضه کنید و تجربه همکاری بدی رو برای اونا و خودتون رقم نزنید.

خیلی از خریدارها برحسب نوع کسب و کار خودشون بودجه کافی برای همکاری با افراد با تجربه و فریلنسرهای حرفه‌ای رو ندارن و تمایل دارن که مثلاً با دانشجوها، فارغ‌التحصیلان یا کارآموزها و فریلنسرهای تازه‌کار همکاری کنن تا با بودجه‌شون همخونی داشته باشه. بنابراین اگه شما صادقانه توضیح بدید که نرخ پایین شما به خاطر کمبود تجربه کسب و کار شماست، اونا دقیقاً متوجه میشن که چه انتظاری باید داشته باشن. حالا اگه شما بتونید یه کار باکیفیت و فراتر از انتظارشون تحویل بدین، به احتمال زیاد به واسطه همین تجربه کاری دلپذیر، مشتری دائم شما میشن.

به این ترتیب و به مرور زمان با کسب تجربه و اعتماد به نفس با انجام هر پروژه جدید، می‌تونید تصمیم بگیرید که نرخ کار خودتون رو برای پروژه‌های بعدی چه مقدار افزایش بدید.

مسلماً شما باید به عنوان یه متخصص، درآمد بیشتری از یه کارگر ساده داشته باشید، اما نباید هم انتظار داشته باشید که درآمدتون به اندازه یه متخصص باتجربه و کاملاً حرفه‌ای باشه. شما با نوع تعامل و کیفیت کارتون می‌تونید روی مشتری‌ها تأثیر بزارید تا متقاعد بشن برای ادامه همکاری با شما باید نرخ بیشتری نسبت به گذشته پرداخت کنن. قیمت واقعی کار خودتون رو باید به مرور برای مشتری‌ها مشخص کنید، اما به این نکته هم توجه داشته باشین که اگه مشتری شما اصرار داره که به خاطر کمبود تجربه ازتون تخفیف بگیره، باید این درخواست رو قبول کنید. درنهایت توجه داشته باشین که انجام پروژه‌ها به صورت رایگان یا با مبلغ خیلی کم، جز هدر دادن زمان شما، چیزی عایدتون نمی‌کنه.

 

قسمت چهارم 

سؤال چهارم: چطور و با چند پروژه فریلنسینگ رو شروع کنید؟


اگه در حال حاضر دانشجو هستین یا مشغول به یه کار نیمه‌وقت یا تمام‌وقت، بهترین موقعیت رو برای شروع به کار به عنوان یه فریلنسر رو دارین. هر کسی نمی‌تونه از ابتدا یه فریلنسر تمام‌وقت باشه، از پس مخارج زندگیش بربیاد و در عین حال، کسب و کارش رو هم رشد بده. برای اکثر قریب به اتفاق افراد، به‌دست آوردن یه تعداد مشتری که بشه روی اونا به‌عنوان مبنای یه کسب و کار حساب کرد، زمان می‌بره، مخصوصاً اگه از قبل هیچ ارتباطات کاری با دیگران  نداشته باشن.

اگه جایی مشغول به کار هستین از کارفرمای فعلی خودتون بخواین تا جایی که می‌تونه مشتری به شما معرفی کنه. سعی کنید فرآیند مدیریت پروژه، حسابداری و نحوه برقراری ارتباط با مشتری رو هم ازش یاد بگیرید. توی این مرحله شما باید تمام مهارت‌های لازم برای مدیریت یه کسب و کار به‌عنوان یه فریلنسر رو یاد بگیرید. بهتره کار خودتون رو هم فقط با یه پروژه کوچیک شروع کنید تا زمان کافی برای انجام اون داشته باشید. چون با هزینه پایین‌تری این کارو برای کارفرماتون انجام میدین، ممکنه به شما وقت بیشتری بده و شما می‌تونید بدون استرس حداکثر تلاش خودتون رو بکنید تا یه کار باکیفیت تحویل بدید. به مرور که اعتماد به نفستون بیشتر شد و تجربه کسب کردین، می‌تونید تعداد کارهای هم‌زمان خودتون رو افزایش بدین و به رشد کسب و کار خودتون فکر کنید.

 

سؤال پنجم: آیا این امکان رو دارید که یه مدت با درآمد کم زندگی خودتون رو بچرخونید؟


قبل از اینکه بخواید وارد کار فریلنسینگ بشید باید با خودتون حساب کتاب کنید و حداقل درآمدی که لازم دارین رو برای خودتون مشخص کنید. یعنی خرید لوازم منزل و لباس‌های نو و چیزای دیگه‌ای که میشه یه مدت ازشون صرف‌نظر کرد رو کنار بزارید و فقط حساب کنید که برای هزینه‌ خورد و خوراک و پرداخت قبض‌ها و احیاناً اجاره خونه چقدر لازم دارین. در واقع نباید بی‌گدار به آب بزنید و باید مطمئن بشید که برای حداقل ۶ ماه تا یک سال می‌تونید به این ترتیب زندگی کنید. برای این مدت، داشتن یه پس‌انداز حداقلی هم برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده خیلی اهمیت داره.

حتماً باید برای خودتون برنامه‌ریزی داشته باشین تا بتونین به شکل صحیح از موقعیت فعلی خودتون به زندگی فریلنسری رو بیارید. اگه می‌تونید توی ماه‌های اول شروع به کارتون، فریلنسینگ رو به‌عنوان یه کار جانبی در نظر بگیرین و هر وقت یه مقدار پس‌انداز و یه تعداد مشتری دائمی برای خودتون پیدا کردین، تصمیم بگیرین که یه فریلنسر تمام‌وقت بشین.

 

با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

  • فریلنسری
  • فریلنسر
  • دیجیتال مارکتینگ
  • درامد زایی
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سایر پست ها در گروه تبلیغات

اهمیت تبلیغات در کسب و کار برای رونق و سود بیشتر

اهمیت تبلیغات در کسب و کار برای رونق و سود بیشتر

محاسن تبلیغات اینترنتی در موفقیت شغلی

اهمیت بازاریابی در کسب کار

اهمیت بازاریابی در کسب کار

10 دلیل مهم برای بازاریابی

مفاهیم مهم در رقابت و کسب کار شرکت های پیشگام

مفاهیم مهم در رقابت و کسب کار شرکت های پیشگام

رهبر بازار رقابت کیست؟ تفاوت شرکت پیشرو و پیشگام

راز های کلیدی و موثر در اینستاگرام

راز های کلیدی و موثر در اینستاگرام

اگر مشتاق داشتن یک پیج مهیج و پر بازدید در اینستاگرام هستید بخوانید

مختصری درباره جیم ران (Jim Rohn)

مختصری درباره جیم ران (Jim Rohn)

جیم ران از آن دسته انسان های خودساخته است که برای داشتن انضباط در زندگی بسیار اهمیت قائل است

معایب و مشکلات تبلیغات در اینستاگرام که نمی دانید

معایب و مشکلات تبلیغات در اینستاگرام که نمی دانید

تبلیغات اینترنتی داری وسعت و عمق زیادی است اما فضای اینستاگرم با وجود محبوبیت زیاد، دارای مشکلات و ص [...]

شروع مشاغل خانگی و نقش تبلیغات در شکست یا موفقیت آن

شروع مشاغل خانگی و نقش تبلیغات در شکست یا موفقیت آن

در کسب و کارها و مشاغل خانگی، تبلیغات قلب تپنده فروش و موفقیت در کسب است

آشنایی با تبلیغات اینترنتی کامل و ارزان جاب اینفو

آشنایی با تبلیغات اینترنتی کامل و ارزان جاب اینفو

تبلیغات اینترنتی همان تبلیغات ارزان قیمتی است که امروزه کسب و کار تبلیغات سنتی و کاغذی را کساد کرده [...]

نقش تبلیغات دیجیتال در افزایش درامد

نقش تبلیغات دیجیتال در افزایش درامد

تبلیغات مشاغل در فضای اینترنت و آنلاین نقش مهمی در گسترش فضای کسب کار در شهر ها و کل کشور دارد وو دا [...]

بهترین شیوه برای افزایش فروش فروشندگان لوازم یدکی در ایران

بهترین شیوه برای افزایش فروش فروشندگان لوازم یدکی در ایران

بهترین استراتژی برای فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو در ایران برای نشان دادن خود در عرصه کسب و کار و جل [...]