توسعه و افزایش تعداد اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم گوگل و اپل

توسعه و افزایش تعداد اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم گوگل و اپل

تعداد اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم گوگل و آیفون ios بیشتر شده.

  • ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
  • تکنولوژی
  • ۱۴۵۹

در کشور ایران android هنوز پیشتار است

قریب به ۴۰ میلیون نفر کاربر، در حدود ۲۲ هزار توسعه دهنده، نزدیک به ۱۳۲ هزار برنامه و تعداد ۳۱ هزار بازی موبایلی، همه و همه علل اصلی هستند که خبر از آن می دهد که پلتفرم اندروید در کشور ما ایران به هیچ وجه به سرنوشت پلتفرم iOS دچار نمی‌شود. افرادی که از گوشی آیفون و پلتفرم ios استفاده می‌کردند دل  هیچگاه رضایت قلبی از پلن و سیاست های کمپانی اپل نداشتند، با وجود این باز اما از حدود ماه ها پیش نارضایتی ها و محدودیت ها در این پلتفرم شدت بیشتری پیدا کردند. تا جایی که Error ۱۰۰۹ داعما در معرض‌ دید قرار می گرفت، به‌روزرسانی و آپ گرید اپلیکیشن‌ها متوقف شد و در مرحله بعد برنامه‌های مهم و عملکردی زیادی مانند اپلیکیشن اسنپ و زودفود و ... تقریبا غیر فعال شدند.

عکس همیشه طاقت کاربران این پلتفرم به نقطه انتهایی رسید. به طوری که حتی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، محمدجواد آذری جهرمی ، خبر از اتفاق جاللبی چون کنار گذاشتن گوشی های آیفون داد. فروشنده‌های گوشی و موبایل بیان داشتند که علاوه بر تحریم های نرم‌افزاری، گوشی آیفون حدود ۲۰ میلیون تومانی قدرتی برای خرید نمی گذارد، چون مردم دیگر نمی‌توانند مدل‌های جدید تهیه کنند و به همین جهت، ترجیح می‌دهند همان آیفون قدیمی خود را در لیست فروش خود قرار دهند و یک گوشی با پلتفرم اندرویدی بخرند.

از این نکته نمی توان غفلت کرد که قطعا بخشی از این افراد به دنبال استفاده از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی موبایل‌شان هستند. غیر فعال شدن بلافاصله ای اپلیکیشنی که با آن تاکسی اینترنتی می‌گرفتیم، غذا سفارش می‌دادیم یا پول کارت‌به‌کارت می‌کردیم به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

 

اقیانوس بی انتهای پیلتفرم android

چیزی ک مهم است اینکه در مقابل تمام محدودیت‌های روبه‌گسترش آیفون و اپل و پلتفرم ios، پلتفرم اندروید یک دنیای بی‌پایان است؛ دنیای پر از از اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و نرم افزارهای کاربردی. نه اینکه فکر کنیم گوگل دوست و عاشق چشم و ابروی ماست. نه! به هیچ عنوان این طور نیست چراکه به هر حال آن‌ها هم آمریکایی هستند و به وقتش قطعا می‌توانند خودشان را برای دولت و حکومت آمریکا لوس کنند، اما به خاطر متن‌باز بودن اندروید، توسعه‌دهندگان زیادی می‌توانند به صورت همزمان در اندروید مشغول کار باشند. درست مثل ۷ الی ۸ سال پیش که موج  اولیه تحریم‌های گوگل به تولد کافه‌بازار منجر شد. ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های فارسی از آن تاریخ مدام در حال پیشرفت و گسترش است من جمله اپلیکیشن جاب اینفو که یک سامانه تبلیغات مشاغل و مکانیابی خوب و ارزان برای صاحبان مشاغل است. آمار‌ها گواه آن است که در سال ۹۵ کافه‌بازار چیزی حدود ۲۸ میلیون نصب فعال داشته است.  سال ۹۶ این عدد به حدود ۳۲ میلیون و سال ۹۷ عدد به حدود ۳۶ میلیون نصب فعال می‌رسد. و در آخر سال ۹۸ در حالی آغاز شده که تعداد نصب فعال کافه‌بازار از عدد ۴۰ میلیون گذشته است. این عدد خیلی بزرگی است. آیا میدانید کشور لهستان ۴۰ میلیون جمعیت دارد ؟ یا مثلاً کشور عربستان حدود ۳۳ میلیون جمعیت دارد.

 

کسب و کارهای جدید با دنیای اپلیکشین ها

واقعیت این است که شاید اگر گوگل می‌دانست تحریم کاربران ایرانی، می‌تواند منشا چه خیر و برکتی در ابعاد دیجیتال در کشور شود، بعید بود محدودیت‌ها را در نظر بگیرد. به مرور مردم عادت کردند برای داشتن اپلکیشن‌های موبایل روی دستگاه‌هایشان پول بدهند. تعداد تراکنش‌های مرتبط با خرید برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی تنها روی کافه‌بازار در سال ۹۴ چیزی حدود ۹ میلیون تراکنش بود. در کافه‌بازار روی هم ۱.۶ میلیون مرتبه دانلود برنامه یا به‌روزرسانی انجام شده است و هر کاربر به طور متوسط ۶۲ اپلیکیشن را  روی گوشی اندروید خود نصب کرده که قطعا بخش قابل توجهی از آن  اپلیکیشن‌های فارسی است. ضمن اینکه ۵۲۰ هزار کاربر از میان مشتری‌های کافه‌بازار در ایران زندگی نمی کنند.

مهمترین ثمره تحریم های اجرا شده را باید در جایی جستجو کرد که به راه‌اندازی کسب‌وکاری تازه و کاملا پرسود و منفعت منجر شده است. «توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل» عنوان شغلی نسبتا جدیدی است که بعد این اتفاقات باب شد. شرکت‌های زیادی خودشان را با ساخت و برنامه نویسی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های فارسی سرگرم کردند و از این راه کسب درآمد کردند. آخرین آمار‌ها حاکی از آن است که تعداد ۲۲ هزار توسعه‌دهنده و برنامه نویس اپلیکیشن‌های فارسی هستند که تا پایان سال شمسی ۹۷ چیزی نزدیک به ۲۵۸ میلیارد تومان درآمد خالص داشته‌اند. این عدد شیرین و چشم نواز هر سال با رشد هم روبرو بوده؛ به عنوان مثال در پارسال ۸۹ درصد بیشتر شده است.

در این میان چیزی که جالب به نظر می رسد این که عکس بقیه کسب‌ و کار‌های مرسوم، فعالیت در بخش توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی چون نیازمند مکان و زمان خاصی نیستند می‌تواند به برداشتن تمرکز از روی پایتخت کمک کند.! در حال حاضر باید بدانید که بیشترین برنامه نویس های برنامه های تحت موبایل در شهر تهران حضور دارند و ۷۱ درصد از درآمد‌های این بخش سهم برنامه نویسان تهرانی است، اما با توجه به اینکه حضور در تهران برای شرکتی که روی ساخت و طراحی اپلیکیشن کار می‌کند، الزامی نیست می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد تا دفتر کار در دیگر شهر‌ها تاسیس شود. مثل اتفاقی که الان در خراسان رضوی و اصفهان رخ می‌دهد و این دو استان به ترتیب هشت و هفت درصد از فعالان حوزه توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی را میزبانی می‌کنند.

خراسان رضوی در درآمد‌های این حوزه سهم حدود ۱۲ درصد دارد و به شکلی شگفت‌انگیز ۲.۵ درصد از درآمد‌ها سهم شرکت‌های فعال در استان البرز می‌شود. سهم گیلان از کل برنامه‌های فارسی تولید شده در کشور حدود ۹ درصد برآورد شده است.

 

مطالب مرتبط کلیک کنید

فکر می کنید زنان بیشتر عاشق گوشی آیفون هستند یا آقایان ؟

5 راه کار عملی برای کاهش خطر امواج موبایل و سرطان زایی آن

 

با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

  • ios
  • android
  • تحریم اپلیکشن های ایرانی
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سایر پست ها در گروه تکنولوژی

اینستاگرام فیلتر هوشمند نمی‌شود

اینستاگرام فیلتر هوشمند نمی‌شود

اینستاگرام بر سر دو راهی فیلترینگ هوشمند

آماری از پیام رسان های داخلی

آماری از پیام رسان های داخلی

هاتگرام و طلاگرام پیشتازند

ریست فکتوری موبایل یا تظیمات کارخانه چیست؟

ریست فکتوری موبایل یا تظیمات کارخانه چیست؟

آیا میدانید که با ریست فکتوری یا تنظیمات کارخانه همه اطلاعات حذف نمی شوند؟

اقدامات فوری و بلافاصله ای پس از سرقت گوشی موبایل

اقدامات فوری و بلافاصله ای پس از سرقت گوشی موبایل

برای پیدا کردن گوشی سرقتی آین اقدامات بسیار موثر هستند

فعال کردن دلیوری یا گزارش دریافت پیامک در گوشی های شیائومی

فعال کردن دلیوری یا گزارش دریافت پیامک در گوشی های شیائومی

فعال یا عدم فعال کردن دلیوری یا گزارش دریافت پیامک در گوشی های شیائومی با می یو آی 10

ارزان ترین و کاربردی ترین سقف کاذب را می شناسید؟؟

ارزان ترین و کاربردی ترین سقف کاذب را می شناسید؟؟

معرفی انواع سقف زیبا و ارزان برای محیط اداری و مسکونی و تجاری

ریسک هک شدن پسورد ها چه میزان است

ریسک هک شدن پسورد ها چه میزان است

احتمال هک شدن پسورد ها و کلمه عبور مورد استفاده شما چه میزان است؟

تهیه عکس های باکیفیت تر با گوشی آیفون ios و اندروید در جستجوی گوگل

تهیه عکس های باکیفیت تر با گوشی آیفون ios و اندروید در جستجوی گوگل

جستجوی معکوس تصاویر در گوشی های آیفون IOS و اندروید

محافظ از وبسایت اون هم مجانی و رایگان سراغ داری؟!

محافظ از وبسایت اون هم مجانی و رایگان سراغ داری؟!

مقابله با DDos برای دیجیتال مارکتینگ ضروری است

اتصال فلش مموری به مغز انسان

اتصال فلش مموری به مغز انسان

تعبیر یک رویا با اتصال فلش مموری به مغز انسان