اقدامات فوری و بلافاصله ای پس از سرقت گوشی موبایل

اقدامات فوری و بلافاصله ای پس از سرقت گوشی موبایل

برای پیدا کردن گوشی سرقتی آین اقدامات بسیار موثر هستند

  • ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
  • تکنولوژی
  • ۲۰۸۶

آیا که گوشی‌ موبایل خود را گران خریده اید و اکنون به سرقت رفته است؟؟  شما می‌توانید از قابلیت‌های خود گوشی و اپراتور‌ها در جهت پیدا کردن آن استفاده کنید؛ هرچند با قابلیت اجرای طرح رجیستری در صورت سهل انگاری در انجام فرآیند انتقال مالکیت، اپراتور‌های موبایلی به سیم‌کارت جدید روی گوشی، سرویس نخواهند داد.

اگرچه خرید گوشی‌های کارکرده و دست‌دوم در بازار تلفن همراه رایج است، اما با طرح اجرای رجیستری و لزوم ثبت شماره در تلفن همراه، در صورتی که هر کسی بخواهد گوشی خود را بفروشد و یا به دیگری انتقال دهد، باید حتما فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد؛ چون در غیر این صورت بعد از مدت زمانی گوشی برای سیم‌کارت جدیدی که درآن قرار گرفته غیرفعال می‌شود؛ لذا گوشی‌های سرقت شده در چنین شرایطی قطعا غیرقابل استفاده خواهند شد.

 

جایگاه رجیستری در بازیابی گوشی سرقتی چیست؟

صرف نظر از موضوع که گوشی سرقتی غیرقابل استفاده شود، موضوع دوم بازیابی گوشی برای شخص مالک است. اگرچه به طبق نظر مسوولان بحث سرقت و ردیابی گوشی‌های دزدی ، یکی از اهداف اصلی طرح رجیستری نبوده است، اما این پروژه می‌تواند به ردیابی گوشی‌های به سرقت‌ شده کمک زیادی کند.آقای محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز در این باره اظهار کرده بود: رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدود قابل توجهی جلوگیری می‌کند.

همچنین آقای حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره پروسه پیدا شدن گوشی با اجرای طرح رجیستری توضیح داده بود: گوشی‌ به صورت زوج شماره سیم‌کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه‌های ما ثبت می‌شوند. اگر گوشی سرقت رفت می‌توان بر اساس این زوج آن را ردیابی کرده و نیز از فعالیت این گوشی‌ها در سامانه‌های کشور جلوگیری کرد و این از مزایای غیرمستقیم طرح رجیستری است. البته این امکان در حال حاضر هم فراهم نیست، اما در حال کار روی آن هستیم و در آینده نزدیک می‌توان از آن استفاده کرد.

اپراتور‌های موبایل اکنون چه راهکاری در نظر گرفته‌اند؟

در زمانی که گوشی حاوی سیم‌کارت مفقود شد یا به سرقت رفت، شما می‌توانید از روشهای که اپراتور‌های تلفن همراه در نظر گرفته‌اند استفاده کنید. همه مشترکان همراه اول برای ردیابی گوشی مفقودشده یا به سرقت‌رفته می‌توانند شماره سریال گوشی درج شده روی جعبه گوشی موبایل را از طریق خط دائمی همراه اول، ارسال کرد و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند. سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی موبایل مفقودشده می‌پردازد و درآخر در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به مشترک گزارش می کند تا مشترک سایر مراحل حقوقی و قضایی را از طریق مراجع مرتبط پیگیری کند. درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را دوباره فعال کند.

ایرانسلی ها چه کنند؟

آن دسته از مشترکان ایرانسل نیز هنگام مواجه شدن با مشکل گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی خود، باید ابتدا سیم‌کارت خود را مسدود کنند.و با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #۶۱۰۱* را از یک خط ایرانسلی دیگر شماره‌گیری می‌کند. سپس پیام‌هایی درباره ضوابط استفاده از سرویس و، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سیم‌کارت ایرانسل، سیم‌کارت فعال در گوشی در زمان مفقودی، مراحل و مدت زمان مسدودی سیم‌کارت برایشان ارسال می‌شود. بعد از آن کافی است کاربر شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی (درج‌شده روی جعبه گوشی) مفقودشده را وارد کند.

استفاده از قابلیت‌های گوشی

امروزه گوشی‌های هوشمند یا اسمارت فون ها نیز راه‌کار‌هایی را برای یافتن گوشی‌های گم‌شده و به سرقت رفته در نظر گرفته‌اند. چنانچه گوشی شما گم شده و یا به سرقت رفته باشد، دو راه‌حل کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که البته هرکدام از این روش‌ها مستلزم آن است که قبلا این گونه مواردی را پیش‌بینی کرده باشید. به طور کلی یافتن مکان گوشی با استفاده از اینترنت و GPS میسر است.

یکی از این روش‌ها استفاده از اکانت گوگل است؛ برای اینکه بعدا بتوانید از قابلیت Android Device Manager که یکی از قابلیت‌های عملکردی گوگل است، استفاده کنید، حتما باید یکبار از گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جی‌میل خود شوید و فرقی نمی‌کند از چه روشی (جی‌میل، گوگل‌پلی، مپس، یوتیوب و.) وارد اکانت خود شوید. در صورتی که گوشی شما گمشده باشد، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلی گوشی خود را شناسایی کنید.

گزینه دیگر هم «Lock» است که با استفاده از این قابلیت می‌توانید در صورت گم شدن گوشی تان، گوشی خود را قفل کرده و حتی برای آن رمز و پسورد بگذارید. همچنین گزینه Erase برای مواردی است که گوشی شما گم شده و می‌توانید با استفاده از این گزینه، اطلاعات حساسی و مهمی که شما در گوشی دارید را پاک کنید. البته در صورتی می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید که گوشی‌تان به اینترنت متصل باشد.

روش دیگر پیدا کردن این گوشی‌ها، استفاده از GPS است. برای این قابلیت ابتدا باید نرم‌افزار GPS SMS Phone Finder را برروی گوشی نصب کنید و از یک خط دیگری عبارت locateme YOUR_KEY را به خط خود ارسال کنید. عبارت YOUR_KEY در واقع همان رمز شماست که با اجرای اپلیکیشن باید آن را تعیین کنید. در این صورت اطلاعات مکان فعلی گوشی شما به صورت لینک برایتان ارسال خواهد شد. با توجه به لزوم روشن بودن GPS برای این قابلیت، برای اینکه بعد از سرقت GPS شما خاموش نشود، از اپلیکیشن‌های قفل‌گذاری استفاده کرده و روی تنظیمات خود پسورد بگذارید.

همچنین دارندگان گوشی‌های آیفون یا اپل می‌توانند از قابلیت «Find My iPhone» برای پیدا کردن دستگاه خود استفاده کنند و اقدامات دیگری نیز برای در امنیت نگه داشتن اطلاعات خود انجام دهند. البته در صورتی که مطمئنید موبایل شما به سرقت رفته و گم نشده است، به هیچ‌وجه شخصا اقدام به پیگیری موضوع نکنید و حتما از طریق مراجع ذی‌صلاح از جمله پلیس فتا اقدام به پیگیری موضوع کنید.

 

مطالب مرتبط کلیک کنید

5 راه کار عملی برای کاهش خطر امواج موبایل و سرطان زایی آن

توسعه اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم گوگل و اپل

 

با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید

 

  • سرقت گوشی موبایل
  • سرقت گوشی اپل
  • پیدا کردن سارق گوشی موبایل
  • پیدا کردن محل گوشی سرقتی
  • دزدیده شدن تلفن همراه
  • دزدیدن گوشی
  • طرح ریجستری و سرقت گوشی
اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سایر پست ها در گروه تکنولوژی

اینستاگرام فیلتر هوشمند نمی‌شود

اینستاگرام فیلتر هوشمند نمی‌شود

اینستاگرام بر سر دو راهی فیلترینگ هوشمند

آماری از پیام رسان های داخلی

آماری از پیام رسان های داخلی

هاتگرام و طلاگرام پیشتازند

ریست فکتوری موبایل یا تظیمات کارخانه چیست؟

ریست فکتوری موبایل یا تظیمات کارخانه چیست؟

آیا میدانید که با ریست فکتوری یا تنظیمات کارخانه همه اطلاعات حذف نمی شوند؟

فعال کردن دلیوری یا گزارش دریافت پیامک در گوشی های شیائومی

فعال کردن دلیوری یا گزارش دریافت پیامک در گوشی های شیائومی

فعال یا عدم فعال کردن دلیوری یا گزارش دریافت پیامک در گوشی های شیائومی با می یو آی 10

ارزان ترین و کاربردی ترین سقف کاذب را می شناسید؟؟

ارزان ترین و کاربردی ترین سقف کاذب را می شناسید؟؟

معرفی انواع سقف زیبا و ارزان برای محیط اداری و مسکونی و تجاری

ریسک هک شدن پسورد ها چه میزان است

ریسک هک شدن پسورد ها چه میزان است

احتمال هک شدن پسورد ها و کلمه عبور مورد استفاده شما چه میزان است؟

تهیه عکس های باکیفیت تر با گوشی آیفون ios و اندروید در جستجوی گوگل

تهیه عکس های باکیفیت تر با گوشی آیفون ios و اندروید در جستجوی گوگل

جستجوی معکوس تصاویر در گوشی های آیفون IOS و اندروید

توسعه و افزایش تعداد اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم گوگل و اپل

توسعه و افزایش تعداد اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم گوگل و اپل

تعداد اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم گوگل و آیفون ios بیشتر شده.

محافظ از وبسایت اون هم مجانی و رایگان سراغ داری؟!

محافظ از وبسایت اون هم مجانی و رایگان سراغ داری؟!

مقابله با DDos برای دیجیتال مارکتینگ ضروری است

اتصال فلش مموری به مغز انسان

اتصال فلش مموری به مغز انسان

تعبیر یک رویا با اتصال فلش مموری به مغز انسان