توصیه مشاوران برای مهار اضطراب و استرس امتحان

توصیه مشاوران برای مهار اضطراب و استرس امتحان

انتقال اضطراب و استرس هم رفتاری و هم کلامی است.

  • ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
  • اجتماعی
  • ۸۶۹

ضطراب حالتی است که تقریبا در همه انسان‌ها در طول زندگی و به درجات مختلف ایجاد می شود. از جمله اضطراب‌ های شناخته شده در بخش آموزش ،اضطراب امتحان است؛ اضطراب امتحان، نوع کاملا آشنایی از اضطراب عملکردی است که هر سال عده بسیار زیادی از محصلین را در گرادگرد دنیا تحت شعاع قرار می دهد.

محققین اضطراب ناشی از امتحان را نمونه ای از تشویش مربوط به موقعیت می‌دانند که با عملکرد یادگیری دانش‌آموز در مراکز آموزشی ارتباط نزدیک دارد و به عنوانن حالتی به نسبت دائم و در رابطه با موقعیت‌های تهدیدآمیز تعریف شده است.

معنی و کاربرد اضطراب چیست؟

اضطراب نوعی حالت تشویش قلمداد میگردد که دارای ابهام است و همچنین همراه با پریشانی خاطر، وحشت درون، هراس دل است، بنابراین اضطراب یکی از عوامل  دارای انگیزش و شناخت است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد، توجه، تمرکز و یادگیرندگان را به طور ویژه ای تحت شعاع قرار می‌دهد و نتیجه آن پایین آمدن قدرت تقابل با موقعیت‌های ارزیابی کننده، حل و فصل دغدغه و کاهش کارایی و توان تحصیلی است.

به بیان پژوهشگران، اضطراب امتحان از دلایل مهم کمک به رشد نتایج منفی از جمله نگرانی های روانی، عدم موفقیت در تکمیل تحصیل در مدارس و عدم امنیت است؛ محصلین که اضطراب امتحان‌ آنها از سطح متوسط بالاتر است، توانایی مطالعه و درک خود را چه در موقعیت مطالعه و چه در شرایط ورود در آزمون پایین‌تر از حد قوام و علم آنها استفاده می کنند.


اضطراب، تشویش احساسات و نگرانی حاصل از امتحان عامل کاهنده توانایی شخص در یادگیری است.

اضطراب پیش از امتحان با تأثیر منفی که بر شیوه مطالعه و لود کردن اطلاعات  آموخته شده از قبل در جلسه امتحان دارد،همچنین این موضوع باعث کاهش پتانسیل و قدرت ذهنی فرد در آموزش و عدم بازدهی به قدر کافی در امتحانات می‌شود به همین سبب جهت موفقیت تحصیلی محصلین خیلی مهم است که به اضطراب امتحان توجه ویژه مبذول گردد و تمهیداتی جهت پایین آوردن سطح آن اندیشیده شود.

یک روان‌شناس و مشاور تحصیلی در مطلبی، درباره اضطراب  و تشویش ناشی از امتحانات و راهکارهای عدم تاثیر آن، این گونه بیان کرد :  اضطراب عامل شده از درس و امتحانات سه ریشه دارد؛ ریشه اولیه و اصلی آن در درون خانواده است که عامل اضطراب را به فرزندان القا کنند، هستند تعدادی  از پدر و مادرها که به اشتباه با فرزند خود حرف می زنند و سیگنال های از جنس یأس و ناامیدی را به آنها القا می کنند. مثلاً به او چنین می گویند: « فلانی درس بخوان که اگر قبول نشوی آینده‌ات تباه و سیاه میگردد »

 

اضطراب گاهی کلامی نیست ، رفتاری است.

به گفته روان‌شناسان بعضی از پیام‌هایی که والدین به بچه هایشان القا می کنند بوی اضطراب و نگرانی می دهد و همین باعث ناامیدی در آنها می‌ گردد، همیشه اضطراب در گفتار آنها نیست و این اضطراب ناشی از رفتار و کردار  آنهاست که تأثیرات کاملا تخریب کننده ای در روحیه محصل دارد؛ بی‌ توجهی و عکس العمل تکانشی از جمله عملکرد های اشتباه به شمار می آید.

عامل دیگر در ایجاد اضطراب محصلین، اطراف و محیط می باشد که تأثیر مهم و ویژه‌ای در استرس آنها دارد، این اضطراب می‌تواند ناشی از رفتارهای اطرافیان درجه دو باشد از قبیل معلم، دوستان، همکلاسی‌ها و اقوام باشد، برخی از معلم‌ها به علت عدم آگاهی کافی با جملات و کلماتی باعث بالا رفتن سطح اضطراب در دانش آموز می‌شود اما خودشان فکر می‌کنند که این جملات مثبت هستند و باعث افزایش تحرک فرد خواهد شد اما دقیقاً نتیجه عکس دارد به طور مثال معلم به دانش آموز می‌گوید تو با این طرز درس خواندن به هیچ جا نمی‌رسی، اگر اینگونه درس بخوانی آینده تو با همکلاسی هایت متفاوت و سیاه خواهد شد.

 

توصیه های مفید پیش از امتحان و آزمون 

تشویش ، نگرانی ، سرگیجه ، گاهی تهوع و... بسته به نوع و مهم بودن امتحان امری طبیعی است که به روش های باید از شدت آنها کاست. دانش‌آموزان و محصلین باید در روز امتحان صبحانه کامل اما سبک میل کنند، همچنین آنها باید مقداری زودتر در محل آزمون خود حاضر شوند. چون دیرتر رسیدن یکی از علل افزایش اضطراب در آنها است و در ثانی کمی توقف در محل آزمون باعث می شود رعب و وحشت ناشی از حوزه امتحان برای آنها کاهش پیدا کند . ضمنا صحبت کردن با افراد دارای استرس امتحان هم کاملا ممنوع است.کمی قبل از امتحان مرر درس و مطلب های در ارتباط با موضوع امتحانی باید متوقف و به ذهن استراحت داده شود.

دانش‌آموزان برای رفع استرس در امتحان باید چندین بار نفس عمیق بکشند، آنها باید به محض دریافت برگه امتحانی دستور العمل سوال‌ها را به دقت بخوانند قدری مکث کنند تا به منظور سوال پی ببرند، آنها باید از خم شدن روی برگه خودداری کنند زیرا این کار باعث وارد شدن فشار به قفسه سینه می‌شود.

 

برای دیدن مطالب مرتبط کلیک کنید:

عامل ریزش مو در زنان و دختران جوان چیست

 

با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه ای اندک تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند! 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سایر پست ها در گروه اجتماعی

آمارهایی از میزان تحصیلات  زنان

آمارهایی از میزان تحصیلات زنان

سهم زنان در مقطع کارشناسی تا دکتری

رتبه جهانی دانشگاه های ایرانی

رتبه جهانی دانشگاه های ایرانی

رشته ها و دانشگاه‌های ایران در کجای رتبه‌بندی‌ تایمز هایر اجوکیشن قرار دارند؟

سونامی و تب مدرک‌گرایی در ایران

سونامی و تب مدرک‌گرایی در ایران

ایران بیشترین تعداد مراکز آموزش عالی در دنیا را نسبت به جمعیت خود دارد

چگونه باهوش تر شویم

چگونه باهوش تر شویم

با یک سری عادات روزانه در طی مدتی هوش خود را افزایش دهید.

زبان را در 33 روز فرا بگیرید

زبان را در ۳۳ روز فرا بگیرید

آموزش زبان با معلم یا بدون معلم، مسأله این است

پیش بینی طول عمر از روی شخصیت

پیش بینی طول عمر از روی شخصیت

طول عمر نوجوانان را می‌توان از روی شخصیت آنها پیش‌بینی کرد

بهترین مدل موی بانوان

بهترین مدل موی بانوان

چه مدل مویی به برای شما بهترین گزینه می باشد؟

تصادف با اتومبیل های چند صد میلیونی و راهکارها

تصادف با اتومبیل های چند صد میلیونی و راهکارها

همه چیز درباره قانون جدید تصادف با خودروهای لوکس

موش‌ها جوانتر از انسان ها

موش‌ها جوانتر از انسان ها

آیا روزه داری ادواری روند پیری را کند و روند لاغری را سریع‌تر می‌کند ؟

اگر میخواهید چشمان زیبا و جذاب داشته باشید بخوانید

اگر میخواهید چشمان زیبا و جذاب داشته باشید بخوانید

آموزش ساده چشمان جذاب داشته باشید