همه چیز درباره گیاه پپرومیا یا گیاه قاشقی از انواع تا پرورش

همه چیز درباره گیاه پپرومیا یا گیاه قاشقی از انواع تا پرورش

آیا با گیاهان دارویی قاشقی یا Peperomia آشنایی دارید؟

  • ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
  • گل و گیاه و جانوران
  • ۵۳۸۰۰

گیاه قاشقی یا Peperomia یک گیاه دارویی

گیاه Peperomia یا رادیاتور ( قاشقی ) یکی از بهترین گیاهان چند ساله موثر در پاکسازی هوا به شمار می رود که اکثرا در خاک های مرطوب پرورش می یابند. آنها می توانند به راحتی درمناطق تقریبا گرم جهان رشد کنند. گیاه قاشقی ارزش تزئینی بالایی دارند. این گیاه به عنوان ماده غذایی و به عنوان یک گیاه دارویی با خواص ضد اکسید کننده، ضد باکتری و ضد التهابی که به حل بسیاری از مسائل بهداشتی کمک می کند، استفاده می شود. علت نام گذاری آن به رادیاتور به علت آن است که برگ های آن گیاه حالت گوشتی دارد و آب را در دل خود حفظ می کندو می تواند مدت زیادی بدون آب رشد کند.

 

انواع گونه های گیاهی قاشقی Peperomia

بیش از 1000 گونه در سراسر جهان در مناطق گرمسیری وجود دارد. اما بیشتر گونه ها در جنوب، آمریکای مرکزی و آفریقا یافت می شود. برخی از ارقام عبارتند از peperomia prostrata، peperomia رنگین کمان، peperomia ژله، peperomia Japonica، peperomia کلمبیایی و ایزابلاپرومومی.

این گیاهان رشد آهسته ای دارند و ممکن است رشدشان در خارج از منزل سالها طول بکشد. همه این ارقام بر اساس شرایط رشد و ساختار گیاه است.

 

انواع گیاه قاشقی

1- سوسک کوچک برگ سبز تیره با ساقه خزنده

2- دکمه ای باریک کمی برگ سبز تیره نزدیک به ساقه

3- Bibi peperomia برگ های سبز تیره کوچک

4- Peperomia perciliata برگهای قلب شکل با ساقه های قرمز

5- درخت پاره پاره گیلاس برگ سبز براق با لبه های طلایی

6- قرمز پروتئین قرمز برگ های سبز با لبه های قرمز بنفش

7- سرپه پپوریمیا کوچک برگ سبز تیره با ساقه های قرمز بنفش

 

نحوه رویاندن پپرومیا یا گل قاشقی  از دانه با 10 گام

1 - قبل از کاشت گیاه ابتدا از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

2 - یک گلدان یا ظرفبه عمق 16 سانتی متری  را انتخاب کنید. گلدان را با خاک حاصلخیز یا همان خاک باغچه به خوبی پرکنید و همچنین pH خاك را بین 6.0 تا 6.5 نگه دارید. در صورت لزوم مالچ های آلی یا کود برگ را برای بهبود باروری خاک و حفظ سطح رطوبت خاک اضافه کنید.

3 - آبیاری گیاه را به طور منظم انجام داد و همچنین باید اجازه دهید پای آن خشک شود. برگ های ضخیم گیاهان رادیاتور می توانند برای دوره های طولانی بدون رطوبت، آب را تحمل کنند. گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید زیرا ممکن است ریشه به پوسیدگی منجر شود.

4 - محل گلدان را در محل پنجره قرار داده تا نور خورشید به آن برسد هر چند که نور لامپ مهتابی هم برای آن مفید است.

5 - هنگامی که شما آب کافی و نور خورشید را فراهم می کنید نهال ممکن است طی مدتی در حدود 15-30 روز جوانه زنی کند. شما می توانید وقتی که گیاه بالغ می شود، کود دهی را شروع کنید.

6 - این گیاهان ممکن است تا زمانی که در خانه پرورش می یابند، تا 35 سانت ارتفاع و 18 سانت برای انواع کوتوله که برسند گل بدهند ، گلها بسیار کوچک هستند و  برگ ها عطر تولید می کنند.

7 - آفاتی مانند کرم ها، علف های هرز، قارچ و تریپس به شدت به رشد رادیاتور آسیب می رساند. این گیاهان به راحتی حشرات را جذب می کنند. بنابراین باید از آفت کش ها برای دفع آفات اطراف گیاهان مورد علاقه خود استفاده کرد.

8 - بیماری ها نیز یک مشکل رایج برای گیاهان هستند و ممکن است در اثر بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی جان خود را از دست بدهند. پیتیم شایعترین بیماری است. در صورت لزوم برگ های مرده یا بیمار را بچرخانید، ساقه های رادیاتور را بگذارید.

9 - بعضی اوقات کمبود مواد مغذی می تواند دلیل آن باشد که گیاهان تحت تاثیر این بیماری های ناخوشایند قرار می گیرند. برای غلبه بر این مشکل، از کودها استفاده کنید که نه تنها به عنوان مقاوم در برابر بیماری عمل می کنند، بلکه به مواد گیاهی کافی نیز کمک می کند.

10 - یک بار در هر ماه در فصل بهار و فصل تابستان، گیاهان آپارتمانی پپریوم را به تنش گذارید. از کودهای آلی مانند N-P-K (3-1-2) کود، کمپوست، کود آلی، تخم مرغ های تخم مرغ، نمک اپسوم و نوشابه های گازدار برای بهبود رشد گیاه استفاده کنید.


روشهای تکثیر گیاهان پپرومیا یا قلمه زدن گیاه قاشقی

انتشار پپرومیا آسان است با در نظر گرفتن نوع قلمه، ساقه یا برگ. هر دوی این روش ها بسیار ساده است و از دانه های در حال رشد استفاده می کنند. در مقایسه با سایر روشهای رشد، خیلی زودتر تبدیل به یک گیاه می شود. روش انتشار گیاهان قاشقی یا رادیاتور از قلمه های برگ و ساقه در زیر ذکر شده است ...

تکثیر گیاهان پپرویمیا یا قلمه زدن گیاه قاشقی با قلمه های برگ

بیشتر پرومیوم ها فقط از قلمه های برگ پخش می شوند. بهترین زمان برای انتشار گیاهان رادیاتور از قلمه های برگ، فصل بهار است. در این روش برگ با ساقه بریده می شود. قلمه های برگ جداگانه را در یک گلدان قرار دهید و خاک آنها را خیس کنید. حالا ظرف را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و چند سوراخ برای اجازه دادن به هوا به آن بدهید.

گلدان را در دمای اتاق قرار دهید و پس از چند روز کیسه پلاستیکی را از بین ببرید تا از فساد خارج شود و به هوای تازه دسترسی پیدا کند. گیاهان جدید از پایه برگ ظاهر می شوند. شما همچنین می توانید گیاهان را به گلدان های جداگانه بچسبانید، در حالی که آنها بزرگ و ریشه در خاک هستند

رشد پپرومی ها از قلمه های نوک انگشتی یکی دیگر از راه های تقویت رشد گیاه می باشد. برش نوک گیاهی قاشوقی با استفاده از یک چاقو یا قیچی تیز. حالا برگ های پایین را به گیاه peperomia parent متصل کنید و آن را در یک خاک مرطوب تخلیه قرار دهید. قلمه نوک را به طور مرتب در مقادیر کم آب قرار دهید. پس از چند روز ریشه ها به طور کامل رشد می کنند و بالغ می شوند. شما می توانید آن را به باغی در فضای باز برای رشد سریع و بهتر پیوند بزنید. کاشت در خارج از منزل کمک می کند گل قاشوقی برای دریافت نور خورشید و مواد مغذی از خاک بهتر عمل کند.

 

نحوه مراقبت از گیاهان قاشقی یا Peperomia چگونه است؟

* برای نتایج بهتر، گیاه را در فصل پاییز بارور کنید.

* قبل از کاشت آنها در گلدان، طبیعت و کیفیت خاک را محک بزنید.

* گیاه را یک بار در هفته آب دهی کنید  خاک را مرطوب نگه دارید ، اما خیس نکنید.

* آبدهی زیاد مضرر است زیرا ممکن است در اثر بیماری ریشه دچار پوسیدگی شود.

* گلدان نیاز به 6 ساعت نور خورشید در طول روز دارد.

* اطمینان حاصل کنید که گلدان یا ظرف دارای سوراخ های کافی برای گردش هوا و زهکشی در کف آن دارد.

 

 

مزایای درمانی گیاه قاشقی یا رادیاتور چیست؟

Peperomia یا گیاه قاشقی در طب سنتی برای درمان سردرد، آکنه، درد مفصلی. به طور عمده ریشه ها برای درمان تب و قطعات هوایی برای زخم کمک می کنند. اما استفاده زیاد از آن زیان آور است.

چگونه اغلب شما گیاه پپرمی را آب می کنید؟
به استثنای آبیاری منظم، اگر گیاهان پپرویمیا شما خنثی شوند، گیاه اکسیژن کافی برای ریشه ندارد. در این مرحله آب پروپریمیا به دوغ کاهش می یابد یعنی دو بار در هفته و اجازه می دهد خاک حاصلخیز بین آبیاری پیوسته خشک شود. اطمینان حاصل کنید که گیاه را بیش از آب نمی گذارید زیرا ممکن است باعث بیماری پوسیدگی ریشه شود.

روش هرس کردن گیاه قاشقی یا پپرویمیا 

هر زمان که گیاه حدود 80 سانتی متر رسید شروع به هرس آن کنید. برگها، شاخساره ها و ساقه ها را هر 2 ماه یک بار انجام شود. این کار برای کنترل اندازه و رشد انجام می شود. هرس سنگین مورد نیاز نیست چرا که به رشد گیاه آسیب می رساند.

چرا  برگ گیاه قاشقی یا Peperomia  زرد می شود؟

چنانچه عدم نور کافی ، آبیاری نا مناسب ، خاک فقیر  وجود داشته باشد گیاه شروع به زرد شدن می کند. همچنین آفات زدگی یا آب دهی زیاد هم باعث پوسیدگی ریشه و نهایتا زرد شدن گیاه را به دنبال دارد.

 

 


گروه مشاغل کشاورزی و باغبانی ( ابزار و ادوات کشاورزی - بذر کود و سموم دفع آفات - گلخانه گیاه و نهال - گل فروشی ) در جاب اینفو

با  جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید


 

  • اطلاعات گل فروشان
  • آدرس و تلفن گل فروشی
  • فروش گل و گیاه
  • اطلاعات مشاغل ایران
  • اطلاعات لوازم کشاورزی و باغبانی
  • سمپاشی و سموم دفع آفات
۵ دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سعیده
۵ آبان ۱۳۹۹

سلام من یک قاشقی تازه کاشتم برگ هاش به سمت پایین خم شده حالت بیمارگونه دلیلش چیه

پاسخ
زهرا ملکوتی ورنوسفادرانی
۱۳ بهمن ۱۳۹۹

این گل کالانکوئه ست نه گل قاشقی

پاسخ
سبا شمشادی فرد
۲۴ فروردین ۱۴۰۰

گیاه قاشقی مال کجاست؟

پاسخ
دریا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

دوستان عژیز عکسی که گذاشتید کالانکوئه هست قاشقی نیست تصحیح بفرمایید....

پاسخ
احسان حسین زاده
۳۱ فروردین ۱۴۰۱

سلام فرق گل قاشقی با کالانکوئه رو چطور باید فهمید لطفا اگه کسی میدونه توضیح بده

پاسخ

سایر پست ها در گروه گل و گیاه و جانوران

از بهار نارنج تا آرامش بانوان باردار

از بهار نارنج تا آرامش بانوان باردار

بهار نارنج گیاهی با خاصیت ضد افسردگی و آرامش بخش دوران بارداری

چای سبز میل کن و لاغر شو

چای سبز میل کن و لاغر شو

چای سبز می تواند با ۵ راه با چربی های شما بجنگد