مشاغل خدماتی هنوز در صدر کسب و کارها هستند

مشاغل خدماتی هنوز در صدر کسب و کارها هستند

گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ۱۳۹۸ نشان می دهد که بخش خدمات بیشترین سهم اشتغال را نسبت به دو بخش صنعت و کشاورزی دارد.

  • ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
  • اقتصادی
  • ۱۱۹۸

بخش خدمات  رتبه اول مشاغل و صنعت و کشاورزی در رتبه های بعد

گزارش مرکز آمار ایران، در بهار امسال بخش خدمات بیشترین سهم اشتغال را نسبت به دو بخش صنعت و کشاورزی به خود اختصاص داده است.

بر اساس نتایج آمارگیری که توسط نهاد مرکز آمار ایران در بهار سال ۹۸ انجام گرفته است، نشان می‌دهد که مشاغل بخش خدمات با چیزی در حدود 50 درصد بالاترین درصد کسب و کارها را از آن خود کرده است. مقوله های صنعت با حدود یک سوم و کشاورزی با حدود 20 درصد در رتبه‌های بعد قرار دارند.

سهم شاغلان بخش کشاورزی در بهار سال 1398 نسبت به فصل مشابه سال گذشته، حدود ۰.۲ درصد و بخش صنعت نیز حدود ۰.۳ درصد بالا رفته است. در صورتی که از سهم شاغلان بخش خدمات ۰.۵ درصد کم شده است.

با در نظر داشتن آنکه سهم شاغلان بخش خدمات در بهار سال گذشته ۵۰.۱ درصد بوده این میزان در بهار ۱۳۹۸ با ۰.۵ درصد کاهش به ۴۹.۶ درصد ثبیت شده است. آن چه جالب است این است که تعداد شاغلان مرد بخش خدمات کاسته شده و از حدود ۴۹.۵ درصد در بهار سال گذشته به ۴۸.۸ درصد در بهار امسال رسیده و ۰.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد اما در مقابل باید گفت که سهم شاغلان زن بخش خدمات افزایش چشم گیری داشته و از ۵۲.۴ درصد در بهار سال گذشته به ۵۳.۲ درصد در بهار ۹۸ رسیده و ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کارشناسان مربوطه بر این باورند که بخش خدمات گنجایش بیشتری برای جذب زنان و جوانان نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی دارد و قادر است بستر مناسبی برای حضور در میادین فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراهم کند.

‏علی اصلانی، از اعضای کانون عالی شوراهای اسلامی کار در مصاحبه خود بیان داشت علت افزایش تعداد شاغلان بخش خدمات را تنوع مشاغل خدماتی، درآمدزایی بالا و کم هزینه بودن آنها می‌داند.

وی افزود: مشاغل خدماتی از ریسک کمتری نسبت به مشاغل دیگر برخوردارند و به دلیل فراوانی و جذابیت مورد استقبال عمومی قرار دارند. ایشان همچنین با بیان اینکه بیش از حدود ۸۵ درصد کسب و کارها در کشورهای خارجی در بخش های خدماتی است، خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی و بروکراسی‌های پیچیده اداری باعث گردیده تا افراد چون سختی کمتری برای پیاده سازی دارند، به دنبال مشاغل خدماتی بروند.

گزینه روی میز ایشان جهت پیشنهاد به مسئولین دولتی این است که در شرایط فعلی که استقبال از مشاغل افزایش یافته از ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری، حمل و نقل و آی تی برای گسترش مشاغل خدماتی و کاهش بیکاری کارجویان استفاده کند.

با وجود آنکه کسب و کارهای خدماتی در حال حاضر درصد بالایی از سهم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و جذابیت این مشاغل روز به روز بیشتر می‌شود کارشناسان معتقدند بدون همراهی بخش‌های کشاورزی و صنعت، توسعه اشتغال در بخش خدمات نمی‌تواند به ایجاد یک بازار کار متعادل منجر شود. در حال حاضر پرستاری، مهمانداری و مددکار اجتماعی از جمله مشاغل خدماتی پر تقاضا در کشورهای دیگر به شمار می‌روند که استقبال از آنها به دلیل درآمد و جایگاه بالایی که دارند روز به روز بیشتر می‌شود.

شما می توانید مشاغل و کسب و کارهای خدماتی خود را در سامانه اطلاعات و مکانیابی مشاغل ایران با نام تجاری جاب اینفو ثبت نموده تا به راحتی در معرض دید کسانی که دنبال شما هستند قرار گیرید و حتی می توانید کسب و کارهای اطراف خود را که در بخش خدمات فعال هستند به راحتی بیابید و با آن ها ارتباط برقرار کنید.

 

مطالب مرتبط کلیک کنید

اعزام نیرو برای اشتغال به خارج از کشور

بازار بورس یا سرمایه چیست

توسعه و افزایش تعداد اپلیکیشن های ایرانی بعد از تحریم

 

 

با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سایر پست ها در گروه اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار و طلا

پیش بینی قیمت دلار و طلا

سرنوشت ارز در پس تحریم های ثانویه

آخرین اخبار در مورد سوخت

آخرین اخبار در مورد سوخت

نظر مجلس و دولت درمورد قیمت سوخت

افزایش حقوق در سال آینده چقدر است ؟

افزایش حقوق در سال آینده چقدر است ؟

میزان افزایش حقوق و قیمت واقعی دلار

ارز دیجیتالی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ارز دیجیتالی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همه چیز درباره ارزهای دیجیتالی

قیمت مسکن در شهر تهران چقدر است؟

قیمت مسکن در شهر تهران چقدر است؟

یک متر منزل در تهران چقدر تمام می شود

بازار بورس یا سرمایه چیست ؟

بازار بورس یا سرمایه چیست ؟

بازار بورس و آشنایی با اصطلاحات رایج در آن

کاهش آمار پروازها بخاطر قیمت بلیط

کاهش آمار پروازها بخاطر قیمت بلیط

تعداد سفرهای هوایی تنها در مهرماه ۲۲ درصد کاهش داشته

مبلغ سود سهام عدالت برای هر ایرانی

مبلغ سود سهام عدالت برای هر ایرانی

مشمولان سهام عدالت هم سال گذشته حدود 80 هزار تومان سود سهام عدالت گرفته بودند.

سرانجام قیمت خودرو با کاهش قیمت دلار ارزان

سرانجام قیمت خودرو با کاهش قیمت دلار ارزان

بازار خودرو در این برهه از زمان برخلاف تمام بازارها حرکت می‌کند. در حالی که روز های گذشته قیمت دلا [...]

چگونگی سرمایه‌گذاری برای جوانان و بی تجربه ها

چگونگی سرمایه‌گذاری برای جوانان و بی تجربه ها

چگونه پولدار شویم