عوامل ریزش مو در زنان و دختران جوان و راز تخمدان پلی کیستیک

عوامل ریزش مو در زنان و دختران جوان و راز تخمدان پلی کیستیک

رابطه ریزش موی بانوان و کیست تخمدان

  • ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
  • بهداشت و درمان
  • ۶۳۸۹

علل و راه درمان ریزش مو در زنان و دختران جوان

 ریزش مو در بانوان در گروه سنی مختلف علل مختلفی دارد ، چرا که سیستم بدنی یک زن در ادوار مختلفی چون دوران بلوغ ، دروان حاملگی ، شیردهی و حتی دوران یائسگی، متفاوت است و بدن انها نیازهای خاص خود را دارد که با کمبود انها این مشکل رخ می دهد.

 

به نظر می رسد ک چیزی برای یک بانو غذاب آور تر و  رنج آورتر از این نیست که ببیند موهایش روز به روز کم پشت تر و اصطلاحا تنک می شود. اما تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید. تقریبا می توان گفت ک همه زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند. یک پزشک متخصص پوست بیان کرده که مشکل ریزش مو در بین خانم ها بسیار زیاد و فراوان شده است.قریب به 40 درصد از افرادی که در مدت زندگی خود ریزش موی موقتی یا یا حتی دائم را تجربه می کنند، بانوان هستند، البته مدل و فرم ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است.

 

آیا از علل ریزش موهات خبر داری خانم ؟

بعضی ها موهای شان آرام آرام شروع به نازک شدن می کند تا جایی که خلوت و کم تراکم به نظر می آید. بعضی  ها هم بخش وسطی و جلوی سرشان به شدت خالی می شود و بعضی ها هم که  فرق سرشان به مرور خالی و خالی تر می شود. البته توجه داشته باشید که عملا ریزش مو در خانم ها کاملا متفاوت از مردان است در خانم ها ندرتا پیش می آید که خط موها در پیشانی عقب برود.

 وی اظهار داشت :در بانوان  بانک مو (موهای قسمت پشت سر) تحت تاثیر ریزش موی وراثتی (ریزش موی آندروژنتیک) تغییر می کند و مویی که می خواهیم در قسمت جلو سر خانم ها کاشت کنیم به هیچ عنوان از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده و تراکم کافی ندارد ، اما بر خلاف آنها در موهای قسمت پشت سر آقایان در اثر ریزش موی ارثی هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

موی آقایان در اثر ریزش موی ارثی (AGA) در قسمت جلوی سر آنها به مرور زمان نازک شده و پوشانندگی خود را از دست می دهد اما در خانم ها ریزش موی ژنتیکی به گونه ای است که تمام موهای سر نازک می شوند و قسمت بانک موها برای کاشت از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند.

 این متخصص پوست و مو و زیبایی همچنین ادامه داد : از نظر علمی و پزشکی در زمینه ریزش موهای ژنتیکی در بانوان فعالیت خاص و مهمی نمی توان انجام داد تا زمان یائسگی این فرد فرابرسد، اگر فردی قبل از جریان یائسگی دچار ریزش موی ‍ژنتیکی باشد با داروهای آنتی آنتروژن که هورمون های مردانه در بدن بانوان را کم و متعادل می کند درمان می کنیم.

 وی تاکید کرد:همچنین استفاده از داروهای سیپروترون استات ، متوفورمین ( که همان کاهش دهنده قند خون است ) و اسپیرونولاکتون موجب کاهش قابل ملاحضه ریزش موی ارثی در بانوان و دختران جوان می شود.

 

درمان های  دارویی ریزش مو در خانم ها 

اگر متخصص پوست و مو علت قابل درمان برای ریزش مو بانوان را تشخیص نداد این احتمال وجود دارد که ریزش مو در اثر فاکتورهای وراثتی باشد که غیر قابل اجتناب است اما با این حال داروهایی وجود دار که رشد دوباره مو را تحریک می کند.

روگان (نام تجاری برای قطره ماینوکسیدل):این دارو به صورت تونیک و موضعی مصرف می شود یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر در ناحیه کم تراکم شده  مالیده می شود و با اتساع رگ های خونی سر ، خون رسانی به پوست سر راافزایش می دهد . بنابراین فولیکول های مو های سر مواد غذایی و اکسیژن بیشتری دریافت می کند و در فولیکول های مو شروع به بزرگتر شدن می کند و بعد از مدتی موها پر پشت تر می شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین پوست سر باید کاملا خشک باشد هم قبل مصرف و هم مدتی بعد از مصرف پوست سر باید کاملا خشک باشد.

 داروی دیگری به نام پروپسیا (نام تجاری برای داروی فناستراید):این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مانع تبدیل تستسترون به دهیدروتستسترون یا DHT می شود (دهیدروتستسترون هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول های مو و درنتیجه کم شدن فرایند رشد موهای سر می شود) البته این دارو اکثرا برای همین ریزش مو در آقایان استفاده می شود اما محتمل است مانع ریزش مو در زنان نیز شود.

 البته مجدد تاکید می شود که زنان حامله یا زنانی که قصد حامله شدن دارند نباید از این دارو استفاده کنند. همچنین آقایان هم استفاده نکنند. مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج ضد و نقیصی رسید ه لذا مصرف این دارو درمورد تمام زنان کارساز نیست.

 

از جمله عوامل  رایج که باعث ریزش مو زنان می شود

1- نیاز بدن به عنصر آهن :  کمبود یا فقر آهن می تواند منجر به عارضه ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک متخصص پوست و مو باتجربه در این زمینه مشورت بگیرید تا در صورت تشخیص نیاز به این دارو توسط او، از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات خاص می شود.

2- تیروئید : در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده ای به نام تیروئید اتفاق می افتد.که نیازمند بررسی های بیشتر می باشد

3- کاهش مقدار هورمون استروژن:  در اکثر قریب به اتفاق زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی خود و بعد از آن زمانیکه ترشح مقدار استروژن رو به افول می رود تجربه می کنند.

تغییرات هورمونی در بارداری نیز برای مادرانی که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از همان اول تا بعد از  حدود 6 ماه نیز ریزش موهایشان  را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نرمال خود است.

طبق نظر متخصص یکی از عوامل موثر در کاهش ریزش موی بانوان همان حاملگی در آنها می باشد. چراکه سن ازدواج چه بخواهیم و چه نخواهیم برای بانوان بالا رفته  و خانم ها خیلی سریع به کیست های تخمدان دچار می شوند، همانطور ک از مطالعات و پژوهش ها بر می آید، حتی با یک بار بارداری بسیاری از مشکلات بانوان در زمینه مشکلات زنان حل می شود. 30 درصد از بانوان که دچار مشکل ریزش موی ارثی هستند با داروهای آنتی آنتروژن تا قبل از یائسگی قابل درمان هستند و پس از آن قابل درمان هستند.

 وی همچنین بر این موضوع هم  تاکید کرد که وجود برخی بیماری های پوستی مانند لیکن پلان که در ایران هم متاسفانه از شیوع بالایی برخوردار است، باعث ریزش مو می شود، همچنین کمبود شدید آهن در خانم های ایرانی و مشکلات تیروئید از دیگر علل ریزش مو در بانوان است و باید یادآور شد که انجام چکاپ های دوره ای  در رابطه با بیماری های زنان و کاهش مشکلات پوست و مو ناشی از آن بسیار حائز اهمیت است.

 

با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید

  • دلایل اصلی ریزش مو در زنان و دختران جوان
  • درمان دارویی ریزش مو
  • سامانه جاب اینفو
  • جلوگیری از ریزش مو در بانوان
  • رابطه ریزش موی بانوان و کیست تخمدان
  • عوامل ریزش مو در زنان و دختران جوان
۵ دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

زهرا فروغی نیا
۱۷ مهر ۱۳۹۸

با سلام ممنون بابت گذاشتن مقاله استفاده بردیم

پاسخ
مدیریت وبسایت
۱۷ مهر ۱۳۹۸

ممنون بابت حسن نظر شما

عطرین قاضی
۲۲ خرداد ۱۳۹۹

چه مدت بعد از شروع درمان موها مجددا رشد میکنن؟

پاسخ
ندا
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

سلام من متفوذمین و اسپیرولاکتون استفاده میکنم اگه قطع اش کنم دوباره ریزش موم بر میگرده

پاسخ
نازنین‌زرابادی
۱۶ تیر ۱۴۰۰

ممنون‌ازسایت‌شما‌.میخواستم‌بدونم‌از‌داروی‌روگان‌بدون‌‌تجویز‌پزشک ‌میشه‌استفاده‌کرد

پاسخ

سایر پست ها در گروه بهداشت و درمان

بی اطلاعی 70 درصد از بیماران دیابتی از بیماریشان

بی اطلاعی ۷۰ درصد از بیماران دیابتی از بیماریشان

آیا شما هم از بیماری دیابت رنج می برید؟

آماری از HIV یا ایدز و خطر خاموش در کمین شماست

آماری از HIV یا ایدز و خطر خاموش در کمین شماست

آمار سال ۲۰۱۷ میگوید حدود ۳۷ میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می کنند

عینک‌های نامناسب حالت چشم را تغییر می‌دهند.

عینک‌های نامناسب حالت چشم را تغییر می‌دهند.

آنزیم‌های کبدی نقش موثری بر روی تیرگی اطراف چشم دارند

مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری‌ لثه

مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری‌ لثه

بیماری‌های لثه به نسبت بیماری‌های دندان از درد برخوردار نیستند.

شایع‌ترین علت بروز سرطان دهانه رحم

شایع‌ترین علت بروز سرطان دهانه رحم

واکسن پیشگیری از بیماری HPV یا زگیل تناسلی به عنوان شایع‌ترین علت بروز سرطان دهانه رحم در کشور در [...]

شایع ترین سرطان در بین آقایان

شایع ترین سرطان در بین آقایان

مردان از سن 45 سالگی برای مشکلات پروستات باید سالیانه ویزیت شوند

عفونت‌های نوزاد حتی در شکم مادر

عفونت‌های نوزاد حتی در شکم مادر

درمان عفونت‌های نوزادی برحسب اینکه چه زمانی نوزاد مبتلا به میکروب شده متفاوت است

روش های ساده آب کردن چربی شکم و پهلو

روش های ساده آب کردن چربی شکم و پهلو

بحرانی به نام چاقی و نوش دارویی برای لاغری

۵ راه تشخیص و پیشگیری  سرطان مغز چیست؟

۵ راه تشخیص و پیشگیری سرطان مغز چیست؟

هنگامی که سرطان در قسمتی از بدن بروز کند، با انجام آزمایشاتی، وجود سرطان در قسمت‌های دیگر بدن نیز بر [...]

همه چیز درباره مصرف کپسول ژلوفن و ایبوپروفن

همه چیز درباره مصرف کپسول ژلوفن و ایبوپروفن

شیوه کارکردی داروی ژلوفن و ایبوپروفن و منع موارد مصرف آن ها در بیماران