آماری از زنان و مردان سیگاری و قلیانی

آماری از زنان و مردان سیگاری و قلیانی

۱۲ درصد از جمعیت کشور سیگاری هستند

  • ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
  • اجتماعی
  • ۹۲۷

ترک سیگار اولین عامل پیشگیری از مرگ 

 یکی از مسؤلین دانشگاه علوم پزشکی، با یاد آوری شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات (دخانیات و تأثیر آن بر بیماری‌های ریوی)، به نیاز جامعه برای داشتن یک برنامه ریزی مدون، بالابردن اطلاعات عمومی و آگاهی دادن به هموطنان در ارتباط با امراض مختلف ریوی و تأثیرات مضر عامل دخانیات بر سلامت  و کیفیت زندگی افراد اشاره و تاکید کرد. وی با اشاره به بد بودن استعمال دخانیات گفت ۷۵ درصد امراض ریوی دخانیات است و متأسفانه استعمال گران آن هم خودشان و هم اطرافیانشان را در معرض مضرات شدید دخانیات بر روی دستگاه تنفسی قرار می دهد.

وی همچنین اشاره داشت که پژوهش های انجام گرفته گواه آن است که حتی استعمال دخانیات خارج از فضای زندگی و بسته نیز بخاطر قرار گرفتن ذرات دود حاصل بر دخانیات روی پوست خارجی و لباس شخص استعمال گر قادر است به اطرافیان و مشخصا افراد کم سن و سال آسیب وارد کرده و آنان را در جهت مشکلات دستگاه تنفسی ترقیب کند. ایشان همچنین با نگاه به آمار الگوی مصرف دخانیات در کشور ایران، بیان داشت: بر اساس مطالعات و پژوهش های انجام شده در این راستا باید گفت که متاسفانه در حدود ۱۲ درصد کل جامعه ایران، استعمال تنها سیگار دارند و مجموعا با افرادی که از قلیان استفاده می کنند، این آمار به عدد ۲۰ درصد نزدیک می شود.

 

الگوی مصرف سیگار در آقایان و بانوان 

آمار استعمال دخانیات و مشخصا نوع سیگار در خانم‌ها و آقایان تفاوت دارد. یعنی باید اعتراف کرد که استعمال سیگار در آقایان در حدود ۱۰ برابر خانم ها است. به عبارتی شاید بتوان گفت حدود ۲۰ درصد آقایان و ۲ تا ۳ درصد بانوان سیگاری هستند و مصرف داعم سیگار در طول یک ۲۴ دارند.همچنین سن مصرف سیگار در جامعه بین ۱۱ یا ۱۲ درصد افراد بیش ۱۵ سال جامعه هستند. البته باید متذکر شد که مصرف سیگار در حدود ۴۰۰۰ ماده سمی را وارد بدن انسان می کند که اطرافیان هم ازین میزان بی نصیب نمی مانند.

 

الگوی مصرف قلیان در آقایان و بانوان

 خانم ها در بحث استعمال قلیان گویی گوی سبقت را از خانم های سیگاری  ربوده اند به طوری که سرانه مصرف آن حدود ۱۰ برابر خانم های سیگاری است  اما آقایان قلیانی تعدادشان از سیگاری  هایشان آن چنان بیشتر نیست. به عبارتی در حدود ۳۰ درصد خانم ها و ۳۵ درصد آقایان را شامل می شود همچنین باید تاکید شود که با توجه به مضرات بیشتر قلیان بر روی سلامتی نسبت به سیگار ، باید برنامه‌ کنترل دخانیات علاوه بر سیگار روی قلیان هم اعمال گردد.

 

مصرف سیگار و دخانیات در بین دانشجویان

متاسفانه شاهد مصرف این نوع از دخانیات در بین افراد تحصیلکرده هم هستیم و باید بگوییم که آمار این افراد با آمار عموم جامعه تفاوت چندانی ندارد. هر چند که افراد تحصیلکرده معمولاً بخاطر جوانی به سمت و سوی این آلات میروند ولی باید طوری باشد که مصرف اینگونه مواد در بین جامعه و خصوصا قشر تحصیلکرده کاهش یابد. حیدری با اشاره به رسالت این مرکز تحقیقات گفت: مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام تحقیقات، تولید آمار و مستندات و ارسال آن به وزارت بهداشت یا ستاد کشوری کنترل دخانیات آمار و اطلاعات لازم برای برنامه ریزی و تصمیم گیری را در اختیار مجریان برنامه های کنترل دخانیات یا متولیان اصلی آن قرار می‌دهد.

 

راهکار کاهش مصرف دخانیات

تأثیر گذار ترین عامل پایین آوردن مصرف دخانیات افزایش قیمت ریالی و بهای آن است، البته این بحث که بالا رفتن هزینه دخانیات عامل افزایش قاچاق می گردد گاهی مطرح می شود ولی دردنیا تاکنون ثابت نشده. ولی باید تاکید کرد که مطالعات انجام گرفته گواه آن است که در تعداد زیادی از کشور ها تصمیمات گرفته شده در مورد افزایش قیمت توانسته حداقل تا ۱۰ درصد باعث کاهش مصرف دخانیات در جامعه شود و این موضوع باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

 

 

با سامانه جاب اینفو ( job info ) شغل خود را با هزینه کمتر از یک پیترا برای یک سال تبلیغ کنید

 خیلی ها دنبال شما می گردند!  دیده شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

سایر پست ها در گروه اجتماعی

آمارهایی از میزان تحصیلات  زنان

آمارهایی از میزان تحصیلات زنان

سهم زنان در مقطع کارشناسی تا دکتری

رتبه جهانی دانشگاه های ایرانی

رتبه جهانی دانشگاه های ایرانی

رشته ها و دانشگاه‌های ایران در کجای رتبه‌بندی‌ تایمز هایر اجوکیشن قرار دارند؟

سونامی و تب مدرک‌گرایی در ایران

سونامی و تب مدرک‌گرایی در ایران

ایران بیشترین تعداد مراکز آموزش عالی در دنیا را نسبت به جمعیت خود دارد

چگونه باهوش تر شویم

چگونه باهوش تر شویم

با یک سری عادات روزانه در طی مدتی هوش خود را افزایش دهید.

زبان را در 33 روز فرا بگیرید

زبان را در ۳۳ روز فرا بگیرید

آموزش زبان با معلم یا بدون معلم، مسأله این است

پیش بینی طول عمر از روی شخصیت

پیش بینی طول عمر از روی شخصیت

طول عمر نوجوانان را می‌توان از روی شخصیت آنها پیش‌بینی کرد

بهترین مدل موی بانوان

بهترین مدل موی بانوان

چه مدل مویی به برای شما بهترین گزینه می باشد؟

تصادف با اتومبیل های چند صد میلیونی و راهکارها

تصادف با اتومبیل های چند صد میلیونی و راهکارها

همه چیز درباره قانون جدید تصادف با خودروهای لوکس

موش‌ها جوانتر از انسان ها

موش‌ها جوانتر از انسان ها

آیا روزه داری ادواری روند پیری را کند و روند لاغری را سریع‌تر می‌کند ؟

اگر میخواهید چشمان زیبا و جذاب داشته باشید بخوانید

اگر میخواهید چشمان زیبا و جذاب داشته باشید بخوانید

آموزش ساده چشمان جذاب داشته باشید